Czy można ładować auto elektryczne w nocy energią z dziennej produkcji PV?

Choć fotowoltaika produkuje energię tylko za dnia, coraz więcej właścicieli samochodów elektrycznych zastanawia się, czy da się ją wykorzystać także w nocy – na przykład do ładowania auta po powrocie z pracy. W rzeczywistości rozwiązanie tego dylematu wymaga odpowiedniego zarządzania energią, a w niektórych przypadkach – zastosowania dodatkowych urządzeń. W tym artykule wyjaśniamy, czy i jak można ładować EV po zmroku prądem „ze słońca” oraz jakie technologie pozwalają na przeniesienie energii z dnia na noc.

Dlaczego PV nie działa w nocy?

Fotowoltaika produkuje energię tylko wtedy, gdy pada na nią światło słoneczne – czyli w godzinach dziennych, mniej więcej od 6:00 do 18:00. Oznacza to, że bezpośrednie ładowanie samochodu elektrycznego z PV w nocy nie jest możliwe. Jednak istnieją sposoby, by energię wyprodukowaną w ciągu dnia przechować i wykorzystać po zmroku. Kluczem jest odpowiednie zarządzanie nadwyżkami energii – zarówno poprzez system net-billing, jak i domowe magazyny energii, które zyskują na popularności.

Czy można ładować auto elektryczne w nocy energią z dziennej produkcji PV?

Jak działa ładowanie z magazynu energii?

Instalacje fotowoltaiczne mogą być wyposażone w domowe magazyny energii – baterie, które gromadzą nadwyżki z dziennej produkcji PV. Energia zgromadzona w akumulatorach może być później wykorzystana do zasilania domu lub do ładowania auta elektrycznego – nawet w środku nocy. Nowoczesne systemy umożliwiają inteligentne zarządzanie priorytetami, np. najpierw zasilanie lodówki i oświetlenia, a potem ładowanie EV. Magazyny energii o pojemności 10–15 kWh są w stanie naładować auto w 30–50%, co w wielu przypadkach wystarcza na dojazdy codzienne.

Czy net-billing to alternatywa dla magazynu?

Fotowoltaika w systemie net-billing pozwala „sprzedawać” nadwyżki energii do sieci w ciągu dnia i „kupować” je z powrotem, gdy słońce już nie świeci – np. w nocy. Jest to forma wirtualnego magazynu energii, ale obarczona kosztami i zależna od aktualnych stawek na rynku energii. W nocy prąd jest zwykle tańszy, więc opłaca się ładować auto z sieci, kompensując zużycie wcześniejszym eksportem energii. Choć to rozwiązanie nie jest tak efektywne jak fizyczny magazyn, pozwala na praktyczne wykorzystanie dziennej produkcji PV do nocnego ładowania EV.

Jak zaplanować system PV do ładowania nocnego?

Instalacje fotowoltaiczne do ładowania EV w nocy wymagają odpowiedniego przewymiarowania – by generować nadwyżki w ciągu dnia, które później będą przechowywane lub rozliczane. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie PV z magazynem energii lub dostosowanie systemu do net-billingu. Warto też skorzystać z ładowarki z funkcją harmonogramu, która uruchamia się w nocy – np. o 1:00, gdy taryfy są najniższe. Wtedy energia z magazynu lub sieci wykorzystywana jest najefektywniej. Cały system działa wówczas jako zintegrowana całość – inteligentna, oszczędna i dopasowana do trybu życia domowników.

Dzienna energia – nocne ładowanie, to możliwe

Choć fotowoltaika nie produkuje energii po zmroku, dobrze zaplanowany system z magazynem energii lub net-billingiem pozwala skutecznie ładować auto elektryczne także w nocy. Instalacje fotowoltaiczne połączone z inteligentną ładowarką i odpowiednim zarządzaniem zużyciem stanowią podstawę nowoczesnego, samowystarczalnego domu. To rozwiązanie nie tylko praktyczne, ale również ekonomiczne i ekologiczne – dające realną niezależność energetyczną niezależnie od pory dnia.