Integracja fotowoltaika z ładowarką samochodową może przynieść liczne korzyści, takie jak niższe koszty ładowania auta, mniejsze obciążenie sieci energetycznej oraz zwiększenie niezależności energetycznej. Jednak mimo wielu zalet, proces łączenia systemu fotowoltaicznego z ładowarką samochodową nie jest wolny od trudności. W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym problemom, które mogą pojawić się przy takiej integracji i jak można je rozwiązać.
Niewłaściwy dobór mocy instalacji fotowoltaicznej
Fotowoltaika powinna być odpowiednio dobrana do zapotrzebowania na energię w gospodarstwie domowym, w tym również do ładowania pojazdu elektrycznego. Częstym problemem jest niedostateczna moc instalacji PV, która nie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowania zarówno na energię do domu, jak i do ładowania auta. Aby uniknąć tego problemu, instalacja powinna być przewymiarowana, aby w pełni pokrywać potrzeby energetyczne domu i auta. Należy także uwzględnić lokalne warunki nasłonecznienia, które mogą wpłynąć na wydajność systemu.

Niekompatybilność sprzętu
Jednym z głównych problemów przy łączeniu fotowoltaika z ładowarką samochodową jest niekompatybilność sprzętu. Nie wszystkie ładowarki samochodowe są przystosowane do pracy z systemami fotowoltaicznymi. Wymaga to zastosowania odpowiednich wallboxów, które umożliwiają współpracę z panelami słonecznymi i są w stanie regulować moc ładowania w zależności od dostępnej energii z PV. Ważne jest, aby wybrać model ładowarki, który wspiera funkcję ładowania nadwyżkami energii z instalacji fotowoltaicznej (PV surplus), co pozwala na optymalne wykorzystanie energii słonecznej.
Brak systemu zarządzania energią
Brak zaawansowanego systemu zarządzania energią (EMS – Energy Management System) to kolejny problem, który może pojawić się przy integracji fotowoltaika z ładowarką samochodową. EMS jest niezbędny do monitorowania i kontrolowania zużycia energii w domu, produkcji energii z PV oraz ładowania auta elektrycznego. Bez takiego systemu, możliwe jest nieefektywne wykorzystanie energii lub przeciążenie instalacji, ponieważ energię trzeba pobrać z sieci, a nie z nadwyżek PV. Dobry EMS automatycznie dostosowuje ładowanie pojazdu w zależności od warunków produkcji energii, zapotrzebowania w domu i stanu akumulatora auta.
Problemy z instalacją elektryczną i przyłączeniem do sieci
Fotowoltaika wymaga odpowiedniego przyłącza do sieci, które jest w stanie obsłużyć dodatkowe obciążenie wynikające z ładowania auta elektrycznego. Jeśli instalacja elektryczna w domu nie jest odpowiednio przystosowana do większego poboru energii, może dojść do przeciążenia przyłącza, co skutkuje wyłączeniem zabezpieczeń. W takim przypadku konieczne może być zwiększenie mocy przyłączeniowej, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem instalacji fotowoltaicznej skonsultować się z elektrykiem, który oceni możliwości przyłącza i zaktualizuje instalację, jeśli będzie to konieczne.
Optymalizacja zużycia energii
Integracja fotowoltaika z ładowarką samochodową wymaga optymalizacji zużycia energii. Często zdarza się, że panele PV produkują więcej energii, niż jest w stanie zużyć gospodarstwo domowe, co skutkuje oddaniem nadmiaru energii do sieci. Jeśli celem jest pełne wykorzystanie energii z PV do ładowania auta, warto zainwestować w magazyn energii, który pozwala przechowywać nadwyżki wyprodukowane w ciągu dnia i wykorzystać je później, np. do ładowania pojazdu w nocy. Bez magazynu energii, nadmiar produkcji z PV może zostać zmarnowany, a system ładowania będzie musiał polegać na energii z sieci, co zmniejsza opłacalność całej inwestycji.
Problemy z synchronizacją produkcji i zużycia energii
Ostatnim, ale równie istotnym problemem jest synchronizacja produkcji energii z PV z zapotrzebowaniem na ładowanie auta elektrycznego. W zależności od pory dnia, nasłonecznienia i poziomu naładowania baterii auta, nie zawsze będzie możliwe ładowanie samochodu wyłącznie z nadwyżek energii słonecznej. W godzinach wieczornych lub w pochmurne dni, produkcja energii z PV może nie wystarczyć do zasilenia domu i auta. W takim przypadku konieczne jest wsparcie z sieci lub magazynu energii, co może zwiększyć koszty ładowania.